Wees zuinig op je zakelijke klanten

Met je zakelijke klanten heb je natuurlijk het allerbeste voor. Wanneer het een nieuwe klant betreft, wil je daar natuurlijk een vertrouwensband mee opbouwen. Alleen dan heeft jullie samenwerking een kans van slagen. Dit doe je onder andere door interesse te tonen in de ander en de mens achter de relatie te leren kennen.

Neem de tijd voor je klanten

Heb je een bedrijf binnen de verzekeringsbranche, dan neemt de klant een dienst bij jou af waarbij hij of zij zich kwetsbaar opstelt. Je krijgt namelijk inzicht in een deel of de gehele financiële achtergrond van de klant. Dat vereist dat men zich op zijn of haar gemak moet voelen bij jou. Aan gladde verkooppraatjes hebben de meeste mensen immers een hardgrondige hekel. Neem ruim de tijd voor een oriënterend gesprek, bij de klant thuis of op jouw kantoor. Tijdens zo’n adviesgesprek is het belangrijk dat jullie niet gestoord worden. Dus laat weten dat je even telefonisch niet bereikbaar bent en collega’s niet binnenwandelen. Vindt het gesprek plaats bij de klant thuis? Vraag dan of het op een tijdstip kan dat de kinderen op bed liggen of even elders zijn. Zo hebben jullie rustig de tijd voor elkaar.

Houd het simpel en duidelijk

De taal van verzekeringen is voor een gewone leek vaak lastig te begrijpen. Er worden allerlei termen gebruikt die voor jou als verzekeringsagent misschien wel duidelijk zijn maar voor een relatie abracadabra is. Leg een verzekering daarom op een simpele wijze uit en vraag regelmatig of het nog te volgen is. Vergeet ook niet om de klant op de kleine lettertjes te wijzen. Omdat er tijdens een gesprek vaak veel informatie op een relatie afkomt en daardoor niet alles kan worden onthouden, is het goed om de tijd te geven om over het één en ander na te denken. Zijn er naderhand toch nog vragen of onduidelijkheden? Zorg dat je bereikbaar bent via de telefoon of mail.

Waardering tonen

Je wilt natuurlijk wel je waardering tonen aan je zakelijke klanten voor het in jou gestelde vertrouwen. Eén van de dingen die je dan kan doen is het inzetten van relatiegeschenken. Voor het afsluiten van een nieuwe verzekering, het verlengen van het huidige verzekeringspakket of gewoon omdat je blij met hen bent. Laat mokken bedrukken met de naam van je bedrijf en vul het met bonbons of een andere lekkernij. Ook kan je gegraveerde pennen met logo aan bestaande en nieuwe relaties weggeven als blijk van waardering.

Advies op maat

Of het nu gaat om een inboedelverzekering, een reisverzekering, een autoverzekering of een compleet pakket: allemaal zijn ze even belangrijk. Een persoonlijk advies op maat in deze is wat een klant van jou verwacht wanneer ze met jouw verzekeringsbedrijf in zee gaan. Wanneer ze tevreden over je zijn, zul je ook bij anderen van harte aanbevolen worden. Betere reclame kun je je niet wensen!