Je schadevrije jaren, hoe werkt het systeem en waar kun je ze opvragen 

Wanneer je van plan bent om een nieuwe autoverzekering af te sluiten dan is het verplicht om je schadevrije jaren op te vragen bij de verzekeraar. Veel mensen weten echter niet precies hoe dit systeem werkt bij de verzekeraar en waar ze terecht kunnen voor deze schadevrije jaren opvragen. Daarnaast kan je risico lopen als je deze jaren verkeerd aangeeft. In dit artikel leggen we uit hoe het systeem van schadevrije jaren werkt en waar je je eigen schadevrije jaren aan kan vragen. 

Hoe werken schadevrije jaren

Normaalgesproken bouw je op jaarlijkse basis schadevrije jaren op. Wanneer je wilt wisselen van autoverzekeraar voordat het jaar is afgelopen kan het ongunstig uitpakken. Het concept van schadevrije jaren is eigenlijk relatief makkelijk. Loop je geen schade op voor een jaar? Dan krijg je een extra schadevrij jaar. Je verzekering houdt de schadevrije jaren bij en geeft je een korting op de premie. Wanneer je schade claimt kan je veel schadevrije jaren verliezen. 

Verzekeraars maken gebruik van een bonus-malus ladder waarin wordt weergegeven hoeveel korting je krijgt op de premie wat bepaald wordt door het aantal schadevrije jaren. De tabel kan erg verschillen per verzekeraar maar hoe hoger op de ladder je klimt hoe hoger de korting op je premie wordt. De schadevrije jaren worden automatisch opgebouwd en bijgehouden in een centrale database genaamd Roy Data. Elk jaar dat je dus geen schade claimt komen er schadevrije jaren bovenop en ben je op jaarlijkse basis minder geld kwijt aan premie. 

Hoe werkt het dan als je toch wel schade claimt? Aan de hand van de schade die niet kan verhaald worden op iemand anders val je weer treden terug op de ladder. Hoeveel treden dit zijn is afhankelijk per autoverzekeraar en natuurlijk ook van het type schade. Wanneer je nog maar een paar jaar verzekerd bent kan je zelfs in een negatief aantal schadevrije jaren vallen. Deze negatieve jaren hebben voor elk verzekeringsbedrijf een andere betekenis en kunnen door schadevrije jaren weer langzaam worden opgebouwd.

Om het even kort samen te vatten kan je dus schadevrije jaren opbouwen op jaarlijkse basis als je geen schade claimt. Hoe meer schadevrije jaren je verkrijgt des te minder geld je kwijt bent aan de premie. Claim je wel schade, dan kan je terugvallen op de ladder en weer meer premie betalen. 

Hoe je schadevrije jaren kan opvragen

Elk jaar is de verzekeraar verplicht om te laten weten hoeveel schadevrije jaren je hebt. Deze staan vermeld in de verzekeringspolis die je elk jaar ontvangt. De schadevrije jaren kunnen ook worden opgevraagd door de verzekeraar of de tussenpersoon van de polis. Het is daarom belangrijk om de verzekeringspolis bij de hand te houden wanneer je van plan bent om over te stappen van zorgverzekeraar. 

Alle verzekeraars van autobezitters houden de schadevrije jaren bij in de Roy-data database. Dit betreft zowel auto’s als bestelauto’s, kampeerauto’s, motor en bromfietsen. In deze database kan jij je schadevrije jaren opvragen. Wanneer je kiest voor een nieuwe verzekeraar kan deze de schadevrije jaren opvragen via de roy-database. Zo worden de schadevrije jaren vaak overgezet naar de nieuwe verzekeraar waardoor je toch korting krijgt op de premie van je nieuwe verzekering. 

Je kan ook via een royementsverklaring, leaseverklaring of werkgeversverklaring de schadevrije jaren aanvragen. Een royementsverklaring houdt in dat je schadevrije jaren hebt opgebouwd bij een buitenlandse verzekeraar. Deze verklaring is in het Engels en wanneer je overstapt op een verzekering in Nederland worden je schadevrije jaren overgezet. Bij een leaseverklaring Kan je een verklaring opvragen na het einde van je lease. In deze verklaring staat hoe lang je de auto hebt geleased en welke schades er zijn geclaimd. Door middel van deze verklaring kiest een verzekeraar hoeveel schadevrije jaren aan je worden toegekend. 

Wat er gebeurt als je schadevrije jaren verkeerd doorgeeft

Wanneer je denkt dat je weet hoeveel schadevrije jaren hebt en dit verkeerd doorgeeft aan je nieuwe verzekeraar kan dit gevolgen hebben. Hou er rekening mee dat wanneer je bij een nieuwe verzekeraar gaat aansluiten je altijd 5 schadevrije jaren verliest per schade, hoe groot het schadebedrag ook is. Het is niet mogelijk om meer dan -5 schadevrije jaren te hebben, dus als je in totaal -1 schadevrije jaren hebt wordt dit automatisch teruggezet naar -5 en niet minder. 

Wanneer je het aantal schadevrije jaren opvragen wil dan ben je er altijd van verzekerd dat je precies weet hoeveel schadevrij jaren je hebt. Wanneer je overstapt van verzekering geeft de oude verzekering altijd het aantal schadevrije jaren op in de Roy-data centrale database zodat het nieuwe bedrijf de gegevens eruit kan halen. Zo weet de nieuwe verzekering precies op welke ladder van de verzekering je komt en hoeveel eventuele korting je krijgt op je premie.

Wanneer je het niet eens bent met het aantal schadevrije jaren dat is weergegeven in de centrale database moet je contact opnemen met de oude autoverzekeraar en bezwaar maken. Je kan een klacht indienen als je het niet eens bent en zelfs naar een klachtenloket gaan om juridisch advies aan te vragen. Ook kan je een rechtsbijstandsverzekeraar inschakelen. 

Het is belangrijk dat je alles weet over schadevrije jaren wanneer je begint met het verzekeren van je auto. Het aantal schadevrije jaren opvragen is erg belangrijk wanneer je wilt overstappen en wanneer je dit niet doet kan je aardig wat geld mislopen. Het aantal schadevrije jaren bepaald immers de korting van de premie waar je recht op hebt.